Afvallen kun je leren

Je hebt het al zo vaak geprobeerd: afvallen. In het begin gaat het vaak nog goed, maar dan treedt bijna altijd het gevreesde jojo-effect op. Je verliest je motivatie, moet steeds maar weer toelichten dat je ‘op dieet’ bent en ‘aan de lijn doet’ en precies wanneer je denkt dat je eindelijk in de buurt komt van je gewenste gewicht, vliegt het er bijna allemaal weer aan. Herken je je (een beetje) in dit beeld? Dan heb ik slecht en goed nieuws voor je. Het slechte nieuws: als afvallen en op gewicht blijven zo veel moeite kost, dan doe je waarschijnlijk iets verkeerd. Het goede nieuws: het kan ook op een goede, gezonde en duurzame manier. Afvallen kun je leren! Er zijn meerdere programma’s, websites en diëten die het ultieme regime beloven om mee af te vallen, maar vaak ontbreekt er een belangrijk element aan, wordt er teveel gefocust op één voedselcategorie of is het ronduit idioot duur. Zo niet bij Afvallen met Nederland. In hun logo zijn de twee ‘ll’-en van “afvallen” zelfs een mes en een vork! De boodschap: eten is een geïntegreerd onderdeel van afvallen. Dat klinkt in het begin misschien wat vreemd, maar met dit afslankprogramma leer je dat afvallen en op gewicht blijven niet een tijdelijk commitment is, maar een verandering van leefstijl. Klinkt dat als teveel moeite? Geen zorgen: deze organisatie heeft alle expertise in huis om je zowel fysiek als mentaal te begeleiden in het langzaam maar zeker overstappen naar een gezondere, sportievere en voedzamere leefstijl. Wat biedt dit afslankprogramma precies? Een overzicht.

  • Het programma is relatief goedkoop: vergelijkbare programma’s betaal je heel wat meer om af te vallen.
  • Ze hanteren een volledige – “honderd procent” – ‘niet goed, geld terug’-garantie.
  • Je krijgt meer dan vijftienhonderd (1500!) recepten om uit te proberen, mee te variëren, lekker zelf klaar te maken en om je repertoire aan gezonde recepten mee uit te breiden.
  • Ze bieden professionele begeleiding van een gecertificeerd diëtiste met aardig wat ervaren in mensen begeleiden met afslanken.
  • Afvallen gaat echter niet alleen om eten! Je krijgt ook een beweegcoach, die je in motiverende video’s en filmpjes laat zien hoe je op een relaxte manier toch aardig wat extra calorieën kunt verbranden.
  • Verder wordt er ook aandacht besteed aan hardlopen: een heerlijke, gezonde en eenvoudige manier om gewicht te verliezen. Houd je niet van rennen of denk je dat je het niet kunt? Geen probleem! Het programma begint met meer lopen en bouwt vanaf daar langzaam op, zodat iedereen mee kan doen!
  • Los van een dieetcoach en een beweegcoach, krijg je er ook een mentale coach bij. Niemand kan je beter helpen om gedisciplineerd te blijven, door te zetten als het moeilijk wordt, niet op te geven en je ook mentaal fit te houden.
  • De mogelijkheid om een online eet- en gewichtsdagboek bij te houden, zodat je een stuk bewuster kunt gaan eten en direct in een mooi grafiekje kunt zien wat je vorderingen zijn op het gebied van je gewicht.
  • Afvallen met Nederland liegt er niet om: je wordt lid van een community van bijna een half miljoen leden die allemaal met dezelfde problemen worstelen of geworsteld hebben als jij. Voor vragen, tips en stoom afblazen met gelijkgestemden kun je terecht op het ledenforum van het programma.

Afvallen: de do’s en don’ts

Afvallen met Nederland heeft ontzettend veel interessante informatie op hun website (afvallenmetnederland.nl) staan, dus voor een veel uitgebreider verslag moet je daar zijn. En besluit je om ook echt aan het programma deel te nemen, dan is het natuurlijk de bedoeling dat je lid wordt, wat – zoals je op de website zult lezen en leren – de investering meer dan waard zal zijn. Goed, afvallen dus. Er zijn manieren waarop het goed gaat – de gouden trucs en tips – en er zijn manieren waarop je jezelf eigenlijk alleen maar in de vingers snijdt. Wat moet wel en wat beter niet?

  • Probeer iemand te vinden met wie je samen af kan gaan slanken. Bij Afvallen met Nederland is er een hele community die met je meedoet. Dat houdt de moed erin!
  • Houdt een (online) dagboek bij, zodat je je bewust wordt van je gezonde en ongezonde eetpatronen.
  • Leeg je kastjes en koelkast: zorg dat je niet iets in huis hebt waar je in een moment van zwakte van kan gaan snoepen.
  • Lijd geen honger! Diëten gaat niet over jezelf dingen ontzeggen, maar om langzaam naar een meer gebalanceerde leefstijl toe te werken.
  • Slaap meer: wie meer slaapt vertoont meer zelfbeheersing, is gezonder en voelt zich over het algemeen beter, wat weer leidt tot zelfvertrouwen, motivatie en betere discipline.
  • Stel doelen voor jezelf en werk ernaartoe zonder al te grote stappen te nemen.
  • Beweeg!

Geïnteresseerd? Bezoek de website!

Voor een kleine investering heb je alles bij elkaar om effectief, gezond en goed professioneel begeleid af te vallen. Wie wil dat nou niet? Je kunt er ook terecht voor allerlei informatie, zowel over het programma als over afvallen. Zo vind je er antwoorden op vragen als:

Maar uiteindelijk is de beste manier om erachter te komen of het iets voor jou is door het gewoon te proberen!